Bokningsregler och allmäna villkor

Bokningsregler 2024

• Bokning av starttid på Haninge GK:s Slottsbana kan göras mellan kl. 08:00 och 21:00.

• Bokning av starttid på Haninge GK:s Ängsbana kan göras mellan kl. 06:00 och 22:00.

• Medlemmar och gäster kan ha max 3 tider, varav 1 helgtid, bokade samtidigt. Vid högt bokningstryck förbehåller sig klubben rätten att sammanföra 1/2/3-bollar till 4-bollar.

• Bokning samma dag från 06:00 är alltid möjligt, oavsett om du utnyttjat bokningsreglerna till fullo.

• Tävlingar räknas inte som en "starttid".

• Vänligen, respektera våra starttidsintervaller på 10 minuter.

• HCP-gräns Slottsbanan, Max 144 i HCP per starttid.

• HCP-gräns Ängsbanan, Max 144 i HCP per starttid.

Incheckning/betalning

• Samtliga spelare i bollen måste ankomstregistrera sig.

• Ankomstregistrering och eventuell betalning ska ske innan starttid och kan göras i receptionen eller via boknings-appen Min Golf. Du kan endast ankomstregistrera dig själv.

• Avbokning av starttiden skall ske så snart det är möjligt men senast 3 timmar innan bokad starttid.

• Avbokning mindre än 3 timmar innan starttid resulterar i en no show avgift.

• Vid händelse av frost eller andra väderförhållanden som resulterar i att banan stängs av kommer bokade tider utgå. Ombokning sker i mån av plats (bokade tider flyttas alltså inte fram).

"No show" avgift om ej avbokat senast 3 timmar innan starttid

• Medlem som inte kommer till sin bokade starttid eller missar att ankomstregistrera sig kommer att få en faktura på 200 kr för "no show".

• Greenfeegäst som inte kommer till sin bokade starttid eller missar att ankomstregistrera sig kommer att få en faktura på aktuell greenfee.

PGA / GAF / SGA / Introduktionskort

Haninge GK har valt att avstå utbytet gällande SGFs introduktionskort. De som har ett kort enligt ovanstående erhåller ej rabatt på greenfee.

De som har förtjänsttecken (Guldmärke, Elitmärke, Silvermärke eller Guldklubb) eller är medlemmar i PGA erhåller fritt spel vid ett tillfälle per år. Spelaren ska i god tid, senast 1 dygn i förväg, kontakta info@haningegk.se för godkännande av fri greenfee.

Allmänna villkor

Säkerheten på banan
Vi sätter säkerheten i främsta rummet vilket betyder att stor aktsamhet skall iakttagas vid spel och träning. Nedan följer de punkter som skall följas gällande säkerheten vid spel på våra banor:

• Banarbetare har alltid företräde! Avvakta signal från banarbetare före spel.

• Slå aldrig om ditt "bästa" slag kan nå eller störa spelare i bollen framför.

• Provsvinga aldrig i riktning mot en annan spelare.

• Stå aldrig snett framför någon som skall slå ett längre slag eller bunkerslag.

• Skrik "fore!" om din boll går i riktning mot en annan spelare/banarbetare/åskådare eller om den går mot ett område som är blint och där det kan befinna sig andra spelare.

• Spelare som befinner sig på ett hål med "högre" nummer har företräde.

• Hemmaspelare med lägst hcp har huvudansvar för säkerheten i bollen!

Överträdelse mot dessa regler och förbud kan beivras med att den skyldige spelaren tilldelas varning. Ytterligare överträdelser kan leda till avstängning eller uteslutning.

Styrelsen beslutar om varning, avstängning eller uteslutning.

Paus vid kiosk
Vår kiosk ligger efter hål 9. Där får man ta 10 minuters paus för fika inklusive promenad till hål 10. Om man har tappat tid och distans till bollen framför får man stanna för att köpa fika men inte sätta sig. Gå då vidare till hål 10 för att täppa till distansen till bollen framför.

Vård av banan
För att hålla banans kvalitet i bra skick är det av yttersta vikt att man lagar uppslagna torvor, krattar efter sig i bunkern och reparerar sina nedslagsmärken.

• Uppslagen torv på fairway och i semiruff återplaceras i rätt riktning och jämnas till med foten. Uppslagen torv på tee fylls igen med sand från sandbox.

• Efter bunkerslag skall bunkern krattas jämn så att gropar efter slag och fötter försvinner. Bunkerkrattor skall ligga i bunkern och placeras i hålets spelriktning.

• Nedslagsmärken lagas med greenlagare från sidorna och in. Laga ej genom att lyfta upp jorden under nedslagsmärket.

• Pinnar och skyltar som inverkar på spel och behöver flyttas skall återplaceras exakt som de stod.

Olämpligt uppträdande
På Haninge Golfklubb gäller vårdat språk och ett trevligt bemötande.
Om en situation uppstår där man är oense skall den lösas i god ton. Om detta inte är möjligt kontaktar man ledning som medlar i ärendet. Eventuell påföljd beslutas av styrelsen.

Vårdad klädsel
För allas trivsel tillämpar vi på Haninge GK vårdad golfklädsel. Sol och strand/badklädsel samt spel med bar överkropp är ej tillåtet.

Vagnar
Bagvagnar får inte dras över tee eller mellan green och greenbunker. Ej heller dras nära greenen.

Golfbilar
Vid spel på banan får golfbil hyras och nyttjas av person som är minst 18 år och innehar körkort. Gällande alkohol eller droger gäller samma regler som för bilkörning. Betalning och nyckelutlämning sker i receptionen. För att få pris med läkarintyg skall intyg uppvisas. Årskorts- eller 10-kortsinnehavare skall personligen hämta ut nyckeln.

Golfbilen skall framföras i enlighet med allmänna hyresvillkor för golfbilar inom SGF. Finns att läsa här.

Efter spel med golfbil skall:

• Golfbilen placeras på rätt parkeringsplats.

• Skräp tas ur och slängas i papperskorgen.

• Nyckeln återlämnas i receptionen alternativt i brevlådan vid gallerdörren om receptionen är stängd.

• Eventuella skador på bilen rapporteras till receptionen alternativt till info@haningegk.se om receptionen är stängd.

Hundar
Kopplad hund får medföras vid området kring klubbhuset samt området för övningsområden och drivingrange. Kopplad hund får medföras vid sällskapsspel om det accepteras av övriga spelare i bollen. Hund får ej beträda greener, foregreen, teeytor eller bunkrar. Hund får ej medföras vid tävling.